Masters at MultiMedia Education!
  • Certified
  • Certified
  • Certified
  • Certified
  • Certified

Ontvang tot € 1000,- opleidingsbudget via STAP!

Figma Essentials

Data & prijs »

Tijdens deze 2-daagse training leer je met Figma snel en doordacht een web- of app-interface te ontwerpen, te variëren, te delen en te testen.

Als moderne UX-designer of visual designer ben je méér dan een zelfstandige ontwerper die in zijn eentje aan een fraai ontwerp werkt. Je neemt deel aan een continue wisselwerking tussen marketeers, managers, developers, testers en gebruikers. Je taken sluiten aan bij allerlei stadia van het proces, dus je tools moeten net zo flexibel inzetbaar zijn. Figma stelt je daartoe in staat. Het is een relatief nieuw programma voor het ontwerpen van schermen, interfaces en flows, voor websites en apps.

Figma is een web-based teken programma voor het ontwerpen van interfaces van websites en apps voor computers en mobile devices. De kracht van Figma ligt in de eenvoudige tekengereedschappen, maar vooral de mogelijkheid om in een team samen te kunnen werken aan een project.

Figma excelleert in het opzetten van te hergebruiken componenten, stijlen en bibliotheken. Als je eenmaal in een team hebt gewerkt aan een Figma project voelt een andere manier van aanpak als prehistorisch.

Let op: om deelnemers optimale ondersteuning te kunnen bieden, kan deze training alleen klassikaal in Amsterdam worden gevolgd.

Volg deze training GRATIS via het STAP-budget

Omschrijving

Je begint in Figma met de schetsmatige fase van grove wireframes en eenvoudige navigaties, en gaat dan meestal verder met het uitvoeren naar een fraaie mock-up en een werkend prototype met interactie en animaties. Daarmee test je het gebruik en verfijn je het ontwerp, totdat iedereen het er over eens is wat door de developers gemaakt moet worden. Figma laat je de ontwerpen makkelijk testen, delen en bespreken met anderen.

De training laat je kennis maken met al deze fasen en aspecten. Bijna spelenderwijs rol je in dit nieuwe vakgebied en leer je de ontwerp-stadia van een website of app in wording én de dynamiek van teamwork. Want een website of app bedenk, ontwerp en maak je niet in je eentje. Omdat je nauw samenwerkt met anderen, is het snel kunnen delen, bespreken en aanpassen van je ontwerpen essentieel. Sterker nog: Figma biedt uitstekende mogelijkheden om zelfs tegelijk met anderen in een ontwerp te werken.

Uiteindelijk leer je hoe je van je ontwerp de materialen en specificaties overdraagt aan developers, zodat deze kunnen worden verwerkt tot een technisch werkende website of app.​

Onderwerpen:

Inleiding

  • Kennismaking met de werkomgeving (online en desktop)
  • Starten bestand, begrijpen hiërarchie (Pages, Frames, Layers)
  • Samenwerken aan een eenvoudig wireframe (rapid prototype)

Vormgeving en interactie

  • Indeling a.h.v. een Layout Grid (kolommen en marges), Guides
  • Invoegen van vormen (lijnen en vlakken) en beelden (maskers)
  • Kleuren (vulling en lijn), pipet, verlopen, effects (Shadow, Blur)
  • Vormen tekenen met het bijzondere Vector Network (path/paint)
  • Gebruiken van populaire UI-elementen (iOS, Android, Windows)
  • Tekst toevoegen (auto-width/height, fixen), typografie instellen
  • Objecten uitlijnen en groeperen, Auto layout, Constraints, Resize
  • Slimmer werken d.m.v. Styles en Assets (Components, Variants)
  • Meer formaten makkelijker aanmaken m.b.v. Responsive Resize
  • Navigaties, scrolls, overlays, hovers, transities, (micro)animaties
  • Speciale features zoals Font Agent, Plugins, Thumbnails, etc.

Presenteren, delen en samenwerken

  • Integratie met andere populaire software en bestandstypen
  • Anderen uitnodigen voor samenwerken, tekst en audio-chat
  • Delen van Libraries, Templates, instellen/gebruiken van versies
  • Voorbereiden en maken van Style Guide en/of Design System
  • Presenteren, in een browser of de mobile app, met hotspot-hints
  • Commentaren, feedback verzamelen, ook via andere platformen
  • Exporteer frames, materialen, en design-specs voor developer

Doelgroep

Grafisch ontwerper, UI of Interaction Designer, digital of visual designers – het maakt niet uit hoe je jezelf noemt. Maar als je (mee)werkt aan het ontwerp van websites en apps of andere interfaces, dan helpt deze training Figma je snel op weg.

Doel

Je leert snel en doordacht een web- of app-interface te ontwerpen, te variëren, te delen en te testen, en daarbij je taken als ontwerper (solo of binnen een team) uit te voeren. De vorm waarin je dat doet reikt van het opzetten en aanleveren van visuele ideeën zoals wireframes, mock-ups en prototypes, tot een design-system met alle technische specificaties en materialen voor developers.

Benodigde voorkennis

  • Basis computer kennis, ervaring met design-software zoals Adobe CC is een pré

Lesmateriaal

Je ontvangt een hand-out van de getoonde slides (voor je aantekeningen), en er wordt veelvuldig verwezen naar allerlei publicaties, diverse artikelen en blogs.

Verder worden o.a. Adobe-tutorials en andere (ook Nederlandstalige) online hulpbronnen gebruikt, waaronder de officiële Adobe Help-website, zodat je later veel onderwerpen online kunt nalazen en herhalen.

Na afloop van de training ontvang je een certificaat van deelname.

Data & prijs »
Direct inschrijven »

Interesse in de Figma Essentials cursus?

Schrijf je dan meteen in!

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring zo optimaal mogelijk te maken.